Hi ha ocasions en les quals ens hem de quedar a casa, sigui per estar convalescents, o hem de tenir cura d’algú, per exemple. Però això no ens ha de fer aparcar la nostra afició. Al contrari, a dintre de casa podem trobar un bon grapat de motius i ocasions en les quals practicar i millorar en fotografia. M’acompanyes per veure’n algunes?

10 coses per fotografiar a casa

Cal reconèixer que hi ha dies o temporades que són millors que d’altres per fer fotografia a l’aire lliure. Però, insisteixo, que el mal temps no sigui sempre l’excusa: la pluja, la boira, la neu són magnífics motius per fer bona fotografia. Al mateix temps, fotografiar en un escenari conegut, en el qual podem controlar en certa manera la llum entrant, ens ajudarà a millorar les nostres habilitats.

Comencem, doncs, amb l’exemple

#1 Flors

Si no en tens a casa, la propera vegada que surtis, compra un ram de flors. Posa les flors en un gerro i comença a disparar! Si has escollit un ram amb flors de colors (incloent-hi flors blanques si és possible), podràs practicar exposant correctament les teves imatges buscant el màxim rang dinàmic de la imatge. També tens una gran oportunitat de millorar la teva habilitat en el domini de la prioritat a l’obertura. Com canvia la imatge amb un número de diafragma de f/2.0 a f/5.6? què has de fer per recuperar llum? quin aspecte prefereixes? O també, foto en vertical o en horitzontal?

Vigila el fons, pots aprofitar elements de casa com llums i practicar per aconseguir un magnífic bokeh (si no saps de què estem parlant, clica aquí)

 

#2 Espelmes o llar de foc

Per què ens atrau el foc és una cosa que desconec. Potser pel seu moviment continu, la seva llum canviant, ara més forta, ara més fluixa… però és que hi ha molts motius per passar-se una bona estona fotografiant una flama, i un d’ells és practicar amb el mode de prioritat a l’obturació, per intentar captar el moviment de què acabo de parlar… o no.

Hi ha molts avantatges per passar-se una estona fotografiant una flama. Ja sigui una col·lecció d’espelmes o una xemeneia, intentar experimentar amb diferents temps d’exposició és una bona manera de millorar l’habilitat en l’ús de la prioritat a l’obturació. Prova els temps d’exposició llargs i curts, i també assegura’t de saber com la velocitat de l’obturador afecta l’exposició global de la teva imatge. Com es pot equilibrar una obertura de l’obturador més llarga sense sobreexposar tota la imatge? Un altre benefici per a la fotografia de les flames és que també et fa considerar la composició d’una manera que molts subjectes no fan, especialment en termes de reflexió. Intenta posar un mirall o una altra superfície brillant sota una espelma i fotografia-la. Com afecta el reflex de la flama a la imatge general? Vols incloure el reflex a la imatge o prefereixes retallar-lo?

#3 Oli i aigua

Una idea senzilla que pot donar resultats espectaculars, encara més si disposem d’alguns accessoris certament necessaris, com una lent macro o els seus substituts, els tubs de reflexió o les lents close-up.

La resta de components ja és molt més casolana: un plat transparent, dues tasses, paper de colors, aigua i oli d’oliva

 

 

En primer lloc, agafa el paper de colors i el poses damunt la taula. A continuació, agafa les dues tasses i les poses damunt del paper, a uns quants centímetres de distància. Tot seguit, agafes el plat de vidre i el diposites damunt de les tasses, de manera que s’allunyi del paper acolorit. Afegeix una mica d’aigua, després unes gotes d’oli, i estigues preparat per fotografiar les “llunes” que s’hi van formant. És possible que vulguis passar algun temps experimentant fotografiant el plat de vidre a diferents alçades per sobre del paper que hi ha a la taula. Experimenta amb diferents tipus de paper acolorit (el del bloc de pos-it és un gran recurs per a això). Prova diferents quantitats d’oli i aigua, i veu com aquests petits canvis afecten la imatge resultant. Aquesta és una gran oportunitat per experimentar amb la fotografia macro d’una manera que té un impacte bastant gran. Si utilitzes tubs d’extensió en comptes d’una lent macro, has de tenir en compte que els tubs d’extensió funcionin amb l’enfocament automàtic de la càmera. Si tens problemes en enfocar adequadament les llunes, mira de practicar amb l’enfoc manual i millor el Live View (si tens la funció, òbviament)

 

#4 Alimentació

 

 

Fotografiar els aliments és una gran oportunitat per practicar l’estil, així com el postprocessament. Probablement sigui amb la fotografia d’aliments com descobrireu millor el vostre estil fotogràfic, com serà la qualitat i direcció de la llum que utilitzeu, l’elecció del fons del vostre bodegó casolà. En el cas de la fotografia que acompanyo, es tractava de captar el detall de les llavors sobre el pa rodó, que ens evoca aquells sopars rústics i comunitaris. Per tal de ressaltar-ho i donar al pa la importància volguda, l’embolcallarem amb una tovallola de fil o una roba delicada. Aquí podràs practicar altra vegada la importància de la llum que utilitzem, si massa alta aplanarà la imatge, o si massa baixa ressaltarà les llavors però oblidarà la crosta… o alguna cosa semblant. També podràs practicar amb el fons que faràs servir, si un clàssic negre o una taula de fusta de color complementari o similar al del pa. O amb què l’acompanyaràs, si sol o amb fruites. I des de quina posició: zenital, picat, frontal

En resum, un seguit de decisions que culminaran en l’edició de la fotografia, on acabaràs de donar el cop de gràcia i detallar la teva obra mestra (contrast, saturació, vinyetes, etc)

 

#5. Siluetes davant la finestra

Òbviament que cada casa és un món, però a molts llocs no és massa infreqüent la situació de que el dia estigui plujós i a voltes surti el sol al mateix temps. Aquesta és una ocasió que la pinten de primera per fer una silueta a la finestra. Les siluetes són un gran exercici fotogràfic per la comprensió de com veu la llum la nostra càmera.

 

 

Si la càmera està en mode automàtic, i la centres en el model, quin el seu comportament? Què en resulta si mous el focus a un altre lloc? Podràs enfocar automàticament allò que tu vols, o la càmera “va a la seva bola”? què passa quan proves els diferents modes de mesura de la llum?

 

#6 Colorant d’aliments i aigua

 

 

Agafa un got o gerro alt, omple’l d’aigua i deixa caure un parell de gotes de colorant. Aquesta és una manera senzilla i efectista d’examinar tant el temps d’exposició com la llum. Intenta utilitzar una velocitat de l’obturador curta. Com es veu la imatge? Intenta utilitzar una velocitat de l’obturador més llarga. Com és de diferent ara? A més, prova de disparar amb diferents tipus de llum. La transparència de l’aigua és una gran oportunitat per practicar la captura d’imatges en les quals la llum ve del darrera (posa un llençol blanc darrera els vasos i una llum darrera el llençol adreçat cap a davant, o sigui, retroil·luminant els subjectes.

 

 

#7 Interiors

 

 

No cal en absolut tenir habitacions perfectament netes i decorades o grandioses per obtenir una valuosa experiència i coneixement quan les fotografiïs. Només tria una habitació i observa-la.  Experimenta amb fonts de llum. Com es veu la imatge final quan s’utilitza només la llum natural? Què succeeix quan s’utilitzen només els llums de làmpades de taula, o de sostre, o aplics de paret? o quan combines ambdues fonts de llum? o ambdues però amb les cortines apaivagant la llum del sòl? Observa bé els resultats en termes tant d’exposició com d’equilibri de color (són idèntics al natural com en les fotos?) Pots aprofitar per un ús creatiu forçant diferents temperatures de color. Quin aspecte prefereixes personalment?

 

 

#8 Llibres

 

 

Un llibre, unes ulleres i poca cosa més són els ingredients necessaris per evocar una escena íntima, calmada, de repòs. Una llum suau i uns colors càlids acaben de donar-li l’atmosfera adequada. Mira quina poca cosa. Però una magnifica oportunitat de practicar composició, on pots practicar amb un llibre o molts, oberts o tancats, amb o sense il·lustracions, en pla general o destacant-ne els detalls, com la textura de les tapes o el llom, o el material amb què estan fetes. I això té un nom: prioritat a l’obertura. Treballar la profunditat de camp, escollint amb decisió i delicadesa aquell detall o forma que vols destacar, mantenint-la enfocada respecte de la resta.

Practica els diferents números “f” que et permeti el teu objectiu, començant pel més baix. Obre un llibre i busca pàgines amb paràgrafs curts. Enfoca on desitgis i dispara. Augmenta un pas el número f, dispara i compara amb l’anterior imatge. Com ha variat la zona enfocada? com estan de llum? ves variant i compara quants paràgrafs vas veient enfocats… estàs controlant la profunditat de camp!!

 

#9 Mascotes

Fotografiar un animal de companyia sovint pot presentar molts dels mateixos reptes que podria experimentar quan es fotografia als nens. Certament, això dependrà en gran mesura del tipus d’animal que tingueu, així com del seu temperament. En general, tanmateix, es mouen ràpidament i si es tracta de gats sovint poden no estar interessats i no ser cooperatius. Per tant, tractar de fotografiar al teu animal de companyia és una bona oportunitat per practicar una eina que té molt de fotogràfica: la paciència. Sovint el seu moviment serà erràtic, i no vindrà directament cap a tu, seurà i et somriurà. Que el tenim calmat o està dormint? pots practicar la prioritat a l’obertura. Que és un belluguet i no para? doncs canvia d’estratègia i posa la funció de prioritat al temps d’exposició. La qüestió és estar preparat (per a un més detallat article, fes clic aquí)

 

 

#10 Estris diversos (llapis de colors, retoladors, etc)

Es tracta sobretot de jugar amb el color, per tant haurem de buscar objectes molt acolorits, com els ja esmentats, o també pinces per al cabell o d’estendre la roba. Quan els tinguis, agrupa colors similars.

 

 

A continuació, selecciona un element o un color per centrar-lo. El fotografies sol, i també agrupat amb els altres. La imatge és més forta amb només un color o amb molts?  Prefereixes que els colors s’uneixin o no? Practica el desenfoc selectiu! (recorda: la profunditat de camp)

I ara, canvia totalment d’esquema. Busca estris totalment blancs (pots de rentar dents, saboneres, platets per sabó) compara com els afecta la llum que els il·lumina. Mou-la, alça-la o abaixa-la, juga, compara!!

 

 

 

 

 

Si us ha agradat aquesta entrada, podeu compartir-la amb els vostres contactes. Al peu trobareu les icones de les xarxes socials


FEU-VOS AMICS DEL BLOC

SUBSCRIVIU-VOS (A LA COLUMNA DE LA DRETA DE LA VOSTRA PANTALLA)
I REBREU MATERIAL EXCLUSIU QUE NO ES PUBLICARÀ AL BLOC


 Aquest article està llicenciat sota Creative Commons 3.0, Reconeixement – Compartir Igual (by-sa):
Reconeixement — Heu de reconèixer l’autoria de manera apropiada, proporcionar un enllaç a la llicència i indicar si heu fet algun canvi. Podeu fer-ho de qualsevol manera raonable, però no d’una manera que suggereixi que el llicenciador us dóna suport o patrocina l’ús que en feu.
Compartir Igual — Si remescleu, transformeu o creeu a partir del material, heu de difondre les vostres creacions amb la mateixa llicència que l’obra original.

 

Anuncis