Ja fa uns dies varem parlar d’un filtre determinat, el polaritzador. Avui comentarem més àmpliament el què representen aquests ginys per la fotografia, què són, que fan, com són, etc.

Comencem, doncs, pel nom de la cosa. Els filtres són uns accessoris fotogràfics que, aplicats davant l’objectiu, modifiquen una majoria d’ells la llum que arriba al sensor (uns altres modifiquen directament la imatge)

Tenim dues divisions per classificar els filtres: una serà per les funcions que compleixen i l’altra per la manera en què s’acoblen a l’objectiu.

Si comencem per les seves funcions, tenim en primer lloc els filtres UV, que protegeixen el sensor de la llum ultra-violeta que arriba juntament amb tot l’espectre visible de llum als nostres ulls

Actualment, però, aquest filtre serveix tan sols com a protectors de l’objectiu, doncs els sensors de les càmeres digitals ja estan protegits contra aquesta font de radiació. Els avantatges principals d’aquest filtres és que són econòmics, fàcils de netejar i protegeixen de la pols, la sorra, les gotes d’aigua o les espurnes de foc.

Però en el món fotogràfic existeix una controvèrsia entre partidaris i detractors de l’ús del filtre UV, doncs aquests darrers argumenten que poden minvar la nitidesa de la foto i/o provocar efectes indesitjats a la imatge, com per exemple reflexes del sol o d’altres fonts de llum en forma de “flare” (rastre de llum, habitualment en colors i en línia recta que travessen la imatge)

Un altre aspecte a tenir en compte és que si comprem un filtre UV com a protector no voldrem gastar-nos una pasta, i aleshores potser ens podrem trobar amb un objectiu d’alta qualitat i un filtre que no ho serà tant. Quin sentit tindrà tot plegat, quan a més podem tenir llums indesitjades o altres efectes del filtre sobre l’objectiu?

En qualsevol cas, l’elecció sempre serà vostra, i si us decidiu per incorporar aquest filtre a la vostra bossa, procureu en la mesura del possible que sigui de bona qualitat.

Una segona classe de filtres són els polaritzadors, dels quals ja en varem parlar en detall. Només comentar que, com en el cas anterior i amb més raó, ens mirem bé el preu

Un bon filtre polaritzador tampoc no és tan car, tot i que n’hi ha que et posen els pèls de punta (m’agradaria provar-ne un per veure-hi la diferència…)

 

El següent tipus de filtre és el de Densitat Neutra (o “ND”, que són les sigles en anglès). Aquests filtres afecten tot l’espectre visible de la llum, però no als colors o al contrast.

És a dir, que redueixen tan sols la quantitat de llum, motiu pel qual els comprarem segons els passos de llum que treuen: des d’1 pas fins a 10 passos de llum. Dintre les seves funcions, en tenim algunes de molt interessants:

  • augmentar el temps d’exposició
    • fotos a plena llum del dia amb aigua d’efecte “seda”
    • fotos amb moviment del mar
    • fotos amb moviment dels núvols
  • fotos urbanes amb menys gent (interessant per a monuments o arquitectura sense element humà)

Hi ha una variant d’aquests filtres ND que són els variables; en un sol filtre i a l’estil dels polaritzadors, una anella ens permet augmentar o disminuir els passos de llum necessaris. Personalment, tenia les meves reserves sobre la qualitat d’aquests filtres, però darrerament les marques de qualitat en filtres han anat incorporant aquests filtres variables al seu estoc.

I el darrer tipus de filtre en aquesta categoria és el filtre d’aproximació (o en anglès “close-up”), que vénen a ser una alternativa econòmica a un objectiu macro. Consisteixen en un vidre que a manera de lupa, augmenta l’objecte a fotografiar en determinats factors (i reduir la distància mínima d’enfoc), de manera que els trobem al mercat d’unitat en unitat o en conjunts d’1x, 2x, 4x i 10x, que es poden afegir segons les necessitats²

Fins ara hem vist els filtres de rosca. L’altre sistema de filtres és el de porta-filtres, com el d’aquesta imatge.

Consisteixen en dos elements: el porta-filtres pròpiament dit i una anella que va roscada a l’objectiu (habitualment un mateix porta-filtres va amb diferents anelles per diferents diàmetres d’objectius). El porta-filtres ve preparat per acollir un seguit de ranures en les quals s’insereixen els diferents filtres, que poden ser per als mateixos usos que els circulars, però n’hi ha un que es mereix comentari apart, i és el filtre ND (densitat neutra) degradat

El motiu no és altre que aquest filtre és utilitzat per rebaixar la llum del cel i reduir la diferència amb la zona de terra (en escenes amb un rang dinàmic molt alt), col·locant la zona mitja de degradat sobre la zona que vulguem, mentre que amb un de circular ens serà molt més complexe.

Una de les variants d’aquest filtre és el que coneixem com a “big stopper”, filtre degradat que redueix la llum fins a 10 passos. És tan potent que ens impedirà totalment la visió a través de la càmera, cosa que ens obligarà a compondre l’escena, enfocar i controlar tots els detalls de la fotografia abans de col·locar el filtre.

Fins aquí aquest breu repàs sobre els filtres, uns accessoris que ens permetran copsar millor la gama d’intensitats de llum en una escena, que la càmera per si sola no és capaç de captar. De mica en mica, aniré aprofundint en aspectes més particulars de cada tipus de filtre, per a quina situació és millor un o un altre, etc.

Com sempre, si us ha agradat l’entrada, us agrairé que la compartiu a les xarxes socials (al peu de l’article trobareu les icones)

 

BONUS TRACK

1.- NO utilitzeu un filtre polaritzador en fotos amb l’arc de Sant Martí. No sortirà!!

2.- Heu de tenir en compte que si afegiu molts filtres, us pot aparèixer vinyeta en fotos gran angular

3.- Fixeu-vos que els filtres circulars tinguin rosca pels dos costats, per tal d’anar afegint filtres, però aneu amb compte amb el vinyeteig. Hi ha uns objectius anomenats “slim” que són més estrets i redueixen aquest efecte.

 


FEU-VOS AMICS DEL BLOC

SUBSCRIVIU-VOS (A LA COLUMNA DE LA DRETA DE LA VOSTRA PANTALLA)
I REBREU MATERIAL EXCLUSIU QUE NO ES PUBLICARÀ AL BLOC


by-nc-sa.eu_petit Aquest article està llicenciat sota Creative Commons 2.0, Reconeixement – NoComercial – CompartirIgual (by-nc-sa): No es permet un ús comercial de l’obra original ni de les possibles obres derivades, la distribució de les quals s’ha de fer amb una llicència igual a la que regula l’obra original.

Anuncis